Indlægget er skrevet af Lars Holdgaard som til daglig driver GodeKarakterer.dk som bl.a. hjælper unge med kemi. Derudover driver han Mulius som sælger legetøj til børn.
Næsten lige meget hvilken kreativ søgning vi foretager på Google eller andre søgemaskiner, er der en eller anden side der lever af reklamer. Der er selvfølgelig en del søgeord som primært er domineret af webshops eller offentlige sider, men som regel er der nogle få sider som også er reklamebaseret i de resultater.
Mange af disse hjemmesider vælger at benytte Google Adsense. Det er det nemmeste og det giver en fin mængde penge for de fleste. Det er dog sjældent man hører en person sige de får ekstremt mange penge ud af det.
Fordelen ved Google Adsense er også at det er noget som virker med det samme. Hvis man bruger affiliate marketing, så er det ofte en meget god ide at:
- Have en specifik niche som vel og mærke er købestærk
- Rigtig mange besøgende
Det første er vigtigt, da det er svært at sælge generiske produkter. Der har på det seneste været en del snak om reklamer på kogebogs websites, da det er nemt at få besøgende. Ja, det er nemt at gå besøgende – men disse besøgende er meget sjældent i købemode. Det er ikke særlig tit man lige shopper et CBB mobil abonnement imens man nu leder efter opskriften til banankage. Det andet er vigtigt da det ellers bliver meget tilfældigt hvornår der kommer penge. Da det ofte kun er 1-8 % som køber på ens affiliate kampagner, så skal der mange kliks til før man kan forvente at tjene penge på det. Og hvis man gerne vil have en regelmæssig indkomst, så kræver det bare mange besøgende
Derfor er der mange som vælger at bruge Google Adsense. Personligt foretrækker jeg det også på mine egne informations websites, da det ikke er købestærke nicher. Mit mest besøgte website trækker rigtig mange besøgende, men alle tests med affiliate viser det giver mindre end klik- og visningsbaserede reklamer.
Men det spændende spørgsmål er: Hvor mange penge kan man tjene med Google Adsense?
For at besvare spørgsmålet, så lad os gå matematisk til værks. Der er rigtig mange parametre som vi skal kigge på. Det skal først og fremmest siges at Google Adsense selv viser de reklamer som der er relevante ud fra ens eget indhold.
CPC
Hvor meget får vi for et klik? Det kommer meget an på branchen. Hvis ens website f.eks. er baseret på opskrifter, så vil det sjældent være meget mere end 50 øre pr. klik. Det skyldes at der ikke er mange som reklamerer til denne målgruppe. Hvis der derimod skrives om forsikringer eller hjemmesider, så kan vi få meget mere ud af det. Det kan gå helt op til 10 kroner.
For de fleste af os, så lander vi på en gennemsnitlig pris på 2-3 kroner. For vores matematiks skyld: Lad os sige 2,5 kr.
Side-CTR
Hvor mange procent af vores sidevisninger klikker på vores reklamer? Her siger de bedste at de som regel kan nå 1-2.5 % på de fleste websites. Personligt synes jeg dog disse websites generelt har en tendens til at skade brugeroplevelsen en del. Der er ofte reklamer der forstyrre læsningen af teksten og det gør det svært at navigere. Personligt foretrækker jeg en klik procent på omkring 1%, da det gør at mine brugere bliver langt gladere for siden. Det gør at folk kommer igen og igen, PLUS at andre kilder vil linke til os. Lad os sige at du vælger en på klikprocent på 1%.
Note: Nogle ligger og roder med klikprocenter fra 0,5 %-1,0 %. Det tror jeg er tilfældet for mange blogs. Det er helt normalt, men det kan forbedres. Brug nogle timer på at finde kilder omkring Adsense og spørg på fora som Amino.
Antal besøgende
Jo flere besøgende du får, jo bedre. Mange sider har maks. 1-2.000 besøgende om måneden, og i så fald bliver Google Adsense (eller nogle andre former) nogensinde spændende. Nu handler denne artikel ikke om at få flere besøgende – men få nu lavet en satans masse indhold og bygget links.
For regnestykkets skyld, lad os sige du får 10.000 besøgende om måneden.
Antal sidevisninger pr besøgende
At fordoble antallet af sidevisninger er lige så godt som at fordoble antallet af besøgende, hvis vi kigger på reklameindtægter. Det er derfor også en rigtig god ide at kigge på hvordan du kan få det til at blive højt. Denne variabel er meget forskellig fra site til site. Der er sider som har 1.5 sidevisninger/besøgende, imens andre har 5 sidevisninger/besøgende.
Ud fra de tal jeg har set, synes jeg som regel det lander på 2.5-3 på større sites. Lad os sige 2.5 for regnestykkets skyld.
Vi har nu alle tal til at lave regnestykket! Lad os gå i gang:
Total indtjening = Antal besøgende * Sidevisninger/besøgende * CPC * Side-CTR
Vi indsætter tal:
Total indtjening = 10000*2,5*0,01*2,5= 625 kroner om måneden
Det er altså ikke alverden. Lad os nu prøve regnestykket hvor vi er lidt mere optimistiske: 20000 Besøgende, 3 kr i CPC, 2% CTR og 3 sidevisninger:
Total indtjening = 3600 kroner om måneden
Nu begynder det at blive lidt mere spændende. Men vi kan stadigvæk ikke leve af det. Lad os sige vi fortsætter med disse tal, og gerne vil tjene 35.000 kroner om måneden i vores firma som vil svare til en nyuddannet ingeniør. Hvor mange besøgende skal vi så have?
Antal besøgende = 35000DKK / (cpc*ctr*sidevisninger)
Vi kan nu indsætte tal:
Antal besøgende = 35000 / (3*2%*3) = 194.444 besøgende om måneden. Det er altså 6.481 besøgende om dagen du skal hive ind for at kunne leve rigtig godt af det ud fra disse tal.
Det er bestemt også muligt, men der skal laves meget godt indhold. Og linkbuilding. Og sociale medier. Og så videre.
Meget lærigt indlæg må jeg indrømme, men ved du om det er en god idé at have adsense på mange sider ? Jeg mener for mit vedkommende har jeg over 350 sider, grundet mine opskrifter og på hver side er der lagt en lille adsense ind. Godt / skidt ?
Håber at høre fra dig.
med venlig hilsen
Maria
Hey Maria.
Jeg ville nok vælge at slette en af adsense-blokkene, og beholde den, hvor du tjener mest.